ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE DLA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE
Zajęcia rozwijające dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub w spektrum autyzmu mają na celu wspieranie ich rozwoju w różnych obszarach, takich jak:
- umiejętności poznawcze,
- umiejętności społeczne,
- umiejętności emocjonalne,
- umiejętności motoryczne,
- umiejętności komunikacyjne.
Zajęcia te są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka i mają charakter rehabilitacyjny, edukacyjny oraz terapeutyczny.

Wsparcie w rozwoju umiejętności poznawczych
- Trening pamięci: zajęcia mogą obejmować ćwiczenia na rozwijanie pamięci krótkotrwałej i długotrwałej, np. gry memory, dopasowywanie przedmiotów, zapamiętywanie i przypomnienie sekwencji.
- Rozwiązywanie problemów: dzieci uczą się prostych zagadek, łamigłówek, układanek, co rozwija ich logiczne myślenie i zdolność do rozwiązywania problemów.
- Rozpoznawanie kształtów, kolorów, liczb: zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności klasyfikacji, identyfikacji oraz porównywania obiektów i ich cech.
- Zajęcia rozwijające umiejętności edukacyjne: w zależności od potrzeb, zajęcia mogą obejmować ćwiczenia z zakresu matematyki, języka polskiego, czytania, pisania, ale w sposób dostosowany do możliwości uczestników z wykorzystaniem różnych metod nauczania.
Kształtowanie umiejętności społecznych
- Rozmowy i interakcje: zajęcia pomagają w nauce wyrażania swoich emocji, potrzeb i opinii w sposób odpowiedni do sytuacji.
- Radzenie sobie z emocjami: dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji (np. radości, smutku, złości) i odpowiednich reakcji na nie. Praca nad kontrolą emocji jest kluczowa w tym etapie.
- Ćwiczenia z zakresu empatii: pomoc w nauce rozpoznawania emocji innych osób, co może odbywać się przez zabawy teatralne, rozwiązywanie scenek sytuacyjnych.
Rozwój komunikacji
- Nauka języka i mowy: dzieci uczą się prawidłowej wymowy, rozpoznawania dźwięków, a także rozumienia i używania słów w kontekście.
- Alternatywne formy komunikacji: w zależności od potrzeb, zajęcia mogą obejmować naukę komunikacji za pomocą symboli, gestów lub innych wspomagających metod (np. komunikacja obrazkowa).
- Praca nad zdolnościami słuchowymi i rozumieniem mowy: zajęcia pomagają w poprawie umiejętności słuchania, rozumienia poleceń, zapamiętywania i odpowiedzi na zadawane pytania.